نماینده مردم اردکان در مجلس خبر داد:

احداث نیروگاه 500 مگاواتی در اردکان

 نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: در حال حاضر نیروگاه 500 مگاواتی در اردکان آماده ساخت است.

محمدرضا تابش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد به تشریح وضعیت معادن و صنایع معدنی شهرستان اردکان پرداخت و اظهار داشت: معادن شهرستان اردکان از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است و بسیاری از معادن این شهرستان در نوع خود به لحاظ میزان ذخائر بی‌نظیر هستند.

وی افزود: شرکت چادرملو دارای معدن سنگ‌آهن با ذخیره فعلی در حال بهره‌برداری حدود 400 میلیون تن است که در حال حاضر چهار خط کنستانتره سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه واحدهای گندله‌سازی به ظرفیت 8.5 میلیون تن در سال در حال بهره‌برداری است.

تابش عنوان کرد: خط پنجم آن نیز در سال ‌آینده راه‌اندازی می‌شود و در مجموع تولید کنستانتره سنگ‌آهن در این شهرستان به 10.5 میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی افزود: کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت 3.5 میلیون تن و کارخانه تولید آهن اسفنجی غدیر با ظرفیت 800 هزار تن نیز در اردکان در حال بهره‌برداری است و کارخانه تولید شمش فولاد شامل واحدهای احیاء مستقیم و فولادسازی با ظرفیت 800 هزارتن و کارخانه فولادسازی ثامن با ظرفیت یک میلیون تن در حال احداث است که واحد ارفع با پیشرفت حدود 80 درصدی در آستانه راه‌اندازی است و عملیات اجرایی واحد ثامن نیز به تازگی آغاز شده است.

تابش با اشاره به تامین آب این واحدها به ویژه پروژه عظیم ارفع و با بیان اینکه این حجم عظیم سرمایه‌گذاری‌ها منتظر تخصیص آب است، افزود: این همه در حالی است که مجوزهای لازم در زمان راه‌اندازی پروژه در زمینه تامین آب اخذ شده و امیدواریم با توجه به قول مساعد وزیر نیرو و پیگیری مجدد وزارت صنعت این معضل هر چه سریع‌تر حل شود.

وی با اشاره به جلسه اخیر خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در این راستا، قرار شد برای تامین آب واحدهای صنعتی جلسه مشترکی در اسرع وقت با حضور دو وزیر و نماینده اردکان تشکیل شود.

تابش تصریح کرد: فولاد ارفع برای تامین برق مورد نیاز خود علاوه بر 18 میلیارد تومان هزینه دیماند، برای همکاری با وزارت نیرو احداث پست 400 کیلوولت با هزینه متجاوز از 5 میلیارد تومان را نیز برعهده گرفته و اجرا کرده است.

نماینده مردم اردکان با اشاره با واحدهای دیگر فولاد در دست احداث شهرستان اردکان نیز افزود: منطقه ویژه فولاد اردکان پس از تصویب در سال گذشته به تدریج عملیات اجرایی را آغاز کرده و در ملاقات اخیر با رئیس کل گمرک نیز مجوز راه‌‌اندازی گمرک اردکان صادر شده است و انتظار می‌رود احداث واحدهای تکمیلی و متوازن صنعت فولاد موجبات رشد پایدار و اقتصادی منطقه را فراهم آورد.

تابش افزود: با توجه به وجود واحدهای صنعتی ذکر شده و در چارچوب سیاست‌های وزارت متبوع و راستای تامین برق مورد نیاز، احداث نیروگاه با ظرفیت 500 مگاوات با پیش‌بینی سرمایه گذاری معادل 265 میلیون یورو (جمع ارزی و ریالی) در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همه مقدمات امر نیز فراهم شده اما آغاز عملیات اجرایی طرح مستلزم تعیین تکلیف نحوه تامین منابع مالی ذکر شده است و این پروژه باید توسط شرکت مپنا اجرایی شود.

تابش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه الکترود گرافیتی تنها ماده اولیه مهم و بی‌جانشین در چرخه تولید فولاد است که وارداتی است و با تولید آن در داخل خودکفایی کامل تولید فولاد محقق می‌شود، از اینکه پس از گذشت 14 سال از تصویب این طرح توسط مجلس و داشتن ردیف بودجه هنوز وارد مرحله اجرایی نشده است، ابراز تاسف کرد و پیشنهاد کرد شرکتی با سرمایه‌گذاری مصرف‌کنندگان این ماده تشکیل و مسئولی با تجربه و دارای اختیارات کامل از طرف وزارتخانه برای اجرای این پروژه مهم و اساسی در اسرع وقت تعیین شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا